Jedan od važnih događaja za svako dete je polazak u školu, to je zapravo trenutak kada bezbrižno detinjstvo prerasta u ono u kojem će morati da odgovori na prve veće zahteve i obaveze. Pravovremene pripreme za školu olakšavaju detetu savladavnje školskog gradiva, smanjuju strah deteta od novih zahteva koji ga u školi očekuju i povećavaju sigurnost u sebe, odnosno podstiču njegovo samopouzdanje.
Veoma bitnu ulogu u cilju priprema za školu ima boravak u vrtiću, ali se preporučuje da se one intenziviraju kako se bliži početak školske godine. Pripreme za školu nekada mogu i sami roditelji sprovoditi u toku letnjih meseci, ali problem nastaje kod dece koja pokazuju poteškoće ili nemogućnost izgovora pojedinih glasova. U ozbiljnijim i složenijm slučajevima problemi nastaju kada dete ima poteškoće u razumevanju naloga i sadržaja, manjak samopouzdanja u održavanju i uspostavljanju komunikacije.
Ravnopravno učešće u komunikaciji sa vršnjacima i učiteljima, je najvažnije za postizanje uspeha u školi, izražavanja misli i osećanja. Govor i pisanje su tesno povezani, zato je pravilan izgovor glasova preduslov za uspešno opismenjavanje deteta, savladavanja tehnika čitanja i pisanja, kao i savladavanja školskog gradiva.
Ukoliko se ne otklone poteškoće u govoru i jeziku deteta pre polaska u školu, dete se može susresti sa nizom problema. Problemi se kreću od toga da dete ima teškoće u usvajanju tehnika čitanja i pisanja, ispoljava probleme u razumevanju pročitanog, u računanju, javlja se “ogledalsko” pisanje slova, spajanje slova, spora brzina pisanja…
Problemi sa izgovorom se prepoznaju još u vrtiću, a oni se u najčešćem broju slučajeva odnose na onu decu koja ne mogu razlikovati glasove (S-Š, Š-Ž, Z-S, S-C, Z-C, LJ-J, Ć-Č…), ne izgovaraju glasove ili ih nepravilno izgovaraju (artikulišu), a takvi problemi potencijalno prave velike poteškoće kod čitanja i pisanja. Roditelji zato moraju da obrate pažnju, a ukoliko primete takve poteškoće, neophodno je obratiti se stručnjaku-logopedu i potražiti njegovu pomoć.
Takođe, neotklonjene govorno-jezičke poteškoće izazivaju kasnije lošu pažnju i koncentraciju deteta na časovima, ispodprosečna ili izuzetno loša postignuća na testovima, čak i kada je dete prosečnih i natprosečnih intelektualnih sposobnosti. Na taj način dete je onemogućeno da iskoristi svoj pun intelektualni potencijal prilikom savladavanja školskog gradiva.
Kod dece u predškolskom uzrastu očekivano je da pažnja traje oko 20-30 minuta, a već polaskom u školu pred njim se nameće zahtev za produženjem trajanja pažnje, obzirom da ono mora da bude u školskoj klupi 45 minuta, pre nego što dobije pauzu od 5 minuta za mali odmor.
Roditelji često prave grešku i smatraju da će decu pripremiti za školu time što će ih bombardovati gradivom prvog razreda, teraju ih da uče da čitaju i pišu (što je poželjno, ali ne i neophodno).
Od toga je mnogo značajnije da se kroz vežbe za produžavanje koncentracije i pažnje, obezbedi da dete sa polaskom u školu bude spremno da mentalno prisustvuje nastavi, da ume da sluša, razvija vizuelnu i slušnu memoriju. Na taj način mu se povećava sposobnost da kada krene u školu razume i delimično usvaja gradivo na samom času.
Zbog svega navedenog, u okviru redovnog sistematskog pregleda dece pre polaska u 1. razred osnovne škole, obavezan je odlazak kod logopeda i adekvatno testiranje. Poželjno je da se takav pregled odradi i ranije.
Roditelji bi obavezno trebali da insistiraju na kompletnom logopedskom testiranju, koje podrazumeva ne samo ispitivanje artikulacije, veći kompletnu bateriju testova. Tim testovima vrši se ispitivanje grafomotorike, govorne analize i sinteze, ispitivanje govorno-jezičkih sposobnosti, ispitivanje semantičkih sposobnosti deteta i drugi testovi koji su pokazatelji detetovih govorno-jezičkih sposobnosti, a koje direktno utiču na lakše ovladavanje tehnikama čitanja i pisanja. Takvo testiranje traje oko sat vremena i daje pravu sliku spremnosti vašeg mališana za polazak u školu, kao i jasan uvid da li pre nego što zvanično sedne u školsku klupu treba još na nečemu poraditi.
Kada se problemi ustanove prilikom sistematskih pregleda ili kasnije, vreme više nije saveznik deteta i roditelja, a neophodno je “upaliti alarme”. Tada se samo hitnom i pravovremenom intervencijom mogu sprečiti stresne situacije, prevazići problemi, razviti pozitivan stav prema školi, učenju i usvanjanju akademskih veština (čitanja, pisanja, računanja).
To je jedini put da dete sa lakoćom prihvati školske obaveze i ne stvori animozitet prema učenju i školi.
Šta bi dete trebalo da zna pre polaska u školu? Ovo je pitanje koje zaokuplja svakog roditelja koji je svestan koliko je taj čin veliki i zapravo prvi značajan u životu njihovog mališana. Da li je njihovo dete spremno, šta treba da zna, kako mu pomoći da nadoknadi propušteno…
Pre polaska u školu, poželjno je da dete već ima određena znanja i veštine, iz različitih oblasti (govor i jezik, predčitalačke veštine, grafomotorika, prostorni odnosi, vremenski odnosi, matematičke veštine, koncentracija).
Kako bi moglo spremno da dočeka početak prvih školskih obaveza, dete bi trebalo da zna sledeće (kliknite na sekciju za više informacija):
Govor i jezik
- Pravilno izgovara sve glasove (bez odstupanja);
- Pravilno se gramatički izražava (koristi množinu, jedninu, zamenice, govori pravilno u rodu i padežu);
- Zna verbalno da definiše osnovne pojmove, pritom daje odgovore koji bliže određuju taj pojam;
- Zna verbalno da iskaže po čemu su neke stvari, bića i pojave slični, a po čemu različiti (kornjača-puž, kornjača-zec i slično);
- Bez poteškoća može da prepriča događaj, sa pravilnim redosledom: uvod, razrada, zaključak.
Predčitalačke veštine
- Može da rastavi poznate reči na slogove
- Prepoznaje i imenuje sa kojim glasom počinje koja reč, a sa kojim glasom se završava
- Zna da imenuje reč na zadati glas (igra “na slovo na slovo…”)
- Zna da prepozna da li je glas na početku reči, na kraju ili u sredini
- Od pojedinih glasova zna da sastavi jednostavnu reč (na primer: R-U-Ž-A, D-E-T-E i slično)
- Prepoznaje simbole slova i brojki
Grafomotorika
- Pravilno da drži olovku, ima očekivanu fleksibilnost šake i prstiju, da mu je linija jasna, adekvatnog pritiska
- Po uzoru da povlači linije od crte do crte, od tačke do tačke, da prati ravne i kružne linije
- Da ima sposobnost da na zahtev precrta krug, trougao, kvadrat, romb
- Piše svoje ime velikim slovima.
Prostorni odnosi
- Razume prostorne odnose: gore, dole, ispred, iza, u, ispod, na, iznad.
- Usvojilo je orijentaciju na telu (desna/leva ruka, desna/leva noga, desno/levo oko, uvo…), u prostoru (šta je desno od njega, a šta levo), na papiru (šta je na desnoj strani papira, šta na levoj).
Vremenski odnosi
- Razume vremenske odnose: pre, posle, jutro, podne, veče, pre podne, posle podne
- Poželjno je da poznaje dan u nedelju, da zna razliku između juče, danas, sutra.
Matematičke veštine
- Broji do 20, broji sa prekidom, broji od 10 unazad
- Snalazi se sa pojmovima “manje”, “više”, “oduzmi”, “dodaj”…
- Razume pojam skupa, šta spada u neki skup, a šta ne (klasifikuje po obliku, veličini, težini, boji), upoređuje dva skupa (gde ima više, gde manje), zna da se dodavanjem skup povećava, a oduzimanjem smanjuje.
Koncentracija
- Na određenom zadatku može da se zadrži 15-20 minuta, u kontinuitetu može da drži pažnju duže od 30 minuta na više lakših zadataka
- Trajanje aktivne igre može da bude 60 minuta, uz kratke prekide pažnje
Ako se ustanovite da vaše dete nema pojedine od ovih veština, možete i sami da probate da ga spremite, ali ako vam ne ide, ili dete nema znanja iz više navedenih veština i oblasti ili prosto ne želite da gubite dragoceno vreme, veoma je važno obratiti se stručnjaku-logopedu i što pre započeti sa stučnom i adekvatnom stimulacijom. Takva stimulacija mora da bude intenzivna i kontinuirana sve do rešavanja problema, odnosno do polaska u školu.
U našem kabinetu Logopraxis, u okviru stručno-logopedskog programa, vršimo pripremu mališana za polazak u školu, kroz private individualne tretmane koji obuhvataju:
- Ispravljanje nepravilne artikulacije glasova (uz korišćenje brojnih najsavremenijih logopedskih instrumenata i pomagala: Digitalnog logopedskog seta, logofona i logopedskih sondi, TalkTools, Forbrain i Infinite slušalica)
- Vežbe pažnje i koncentracije (po potrebi uz Tomatis metodu)
- Vežbe vizuelne i slušno-govorne memorije (po potrebi uz Tomatis metodu)
- Vežbe auditivne (slušne) percepcije (po potrebi uz Tomatis metodu)
- Pripreme za usvajanje tehnika čitanja i pisanja uz pomoć naučno utemeljene metodologije
- Vežbe grafomotorike
popust na logopedsko testiranje
besplatan tretman u 1. mesecu
Pored standardnog programa koji se koristi za intenziviranje priprema za školu, u našem kabinetu moguće je rešavati problem i uz pomoć pedagoga senzorne integracije prema dr Ayres®/SIAT® (jedini u Šumadiji), koji može detektovati i probleme iz ove oblasti, a koji mogu ostvariti značajan uticaj na uspeh u školi.
Pored navedenog, u našem kabinetu se jedino u Šumadijskom okrugu sprovodi Tomatis® metoda, koji predstavlja pedagoški pristup uz pomoć kojeg se između ostalog unapređuje pažnja, koncentracija, slušna percepcije, memorije itd.
Terapija senzorne integracije i Tomatis® terapija, kao najsavremenije i svetski poznate metode, nisu deo standardnog programa, već predstavljaju posebnu i dodatnu uslugu koju smo, posle nekoliko kabineta u Beogradu, učinili dostupnom i mališanima u centralnom delu Srbije.
Predškolcima smo ekskluzivno obezbedili i 10% popusta na prvi ciklus Tomatis terapije.
Termin pregleda možete zakazati na naš kontakt telefon: 065/677-95-87