Jedan od važnih događaja za svako dete je polazak u školu, to je zapravo trenutak kada bezbrižno detinjstvo prerasta u ono u kojem će morati da odgovori na prve veće zahteve i obaveze. Pravovremene pripreme za školu olakšavaju detetu savladavnje školskog gradiva, smanjuju strah deteta od novih zahteva koji ga u školi očekuju i povećavaju sigurnost u sebe, odnosno podstiču njegovo samopouzdanje.
Veoma bitnu ulogu u cilju priprema za školu ima boravak u vrtiću, ali se preporučuje da se one intenziviraju kako se bliži početak školske godine. Pripreme za školu nekada mogu i sami roditelji sprovoditi u toku letnjih meseci, ali problem nastaje kod dece koja pokazuju poteškoće ili nemogućnost izgovora pojedinih glasova. U ozbiljnijim i složenijm slučajevima problemi nastaju kada dete ima poteškoće u razumevanju naloga i sadržaja, manjak samopouzdanja u održavanju i uspostavljanju komunikacije.
Ravnopravno učešće u komunikaciji sa vršnjacima i učiteljima, je najvažnije za postizanje uspeha u školi, izražavanja misli i osećanja. Govor i pisanje su tesno povezani, zato je pravilan izgovor glasova preduslov za uspešno opismenjavanje deteta, savladavanja tehnika čitanja i pisanja, kao i savladavanja školskog gradiva.
Ukoliko se ne otklone poteškoće u govoru i jeziku deteta pre polaska u školu, dete se može susresti sa nizom problema. Problemi se kreću od toga da dete ima teškoće u usvajanju tehnika čitanja i pisanja, ispoljava probleme u razumevanju pročitanog, u računanju, javlja se “ogledalsko” pisanje slova, spajanje slova, spora brzina pisanja…
Problemi sa izgovorom se prepoznaju još u vrtiću, a oni se u najčešćem broju slučajeva odnose na onu decu koja ne mogu razlikovati glasove (S-Š, Š-Ž, Z-S, S-C, Z-C, LJ-J, Ć-Č…), ne izgovaraju glasove ili ih nepravilno izgovaraju (artikulišu), a takvi problemi potencijalno prave velike poteškoće kod čitanja i pisanja. Roditelji zato moraju da obrate pažnju, a ukoliko primete takve poteškoće, neophodno je obratiti se stručnjaku-logopedu i potražiti njegovu pomoć.
Takođe, neotklonjene govorno-jezičke poteškoće izazivaju kasnije lošu pažnju i koncentraciju deteta na časovima, ispodprosečna ili izuzetno loša postignuća na testovima, čak i kada je dete prosečnih i natprosečnih intelektualnih sposobnosti. Na taj način dete je onemogućeno da iskoristi svoj pun intelektualni potencijal prilikom savladavanja školskog gradiva.
Kod dece u predškolskom uzrastu očekivano je da pažnja traje oko 20-30 minuta, a već polaskom u školu pred njim se nameće zahtev za produženjem trajanja pažnje, obzirom da ono mora da bude u školskoj klupi 45 minuta, pre nego što dobije pauzu od 5 minuta za mali odmor.
Roditelji često prave grešku i smatraju da će decu pripremiti za školu time što će ih bombardovati gradivom prvog razreda, teraju ih da uče da čitaju i pišu (što je poželjno, ali ne i neophodno). Od toga je mnogo značajnije da se kroz vežbe za produžavanje koncentracije i pažnje, obezbedi da dete sa polaskom u školu bude spremno da mentalno prisustvuje nastavi, da ume da sluša, razvija vizuelnu i slušnu memoriju. Na taj način mu se povećava sposobnost da kada krene u školu razume i delimično usvaja gradivo na samom času.
Zbog svega navedenog, u okviru redovnog sistematskog pregleda dece pre polaska u 1. razred osnovne škole, obavezan je odlazak kod logopeda i adekvatno testiranje. Poželjno je da se takav pregled odradi i ranije. Roditelji bi obavezno trebali da insistiraju na kompletnom logopedskom testiranju, koje podrazumeva ne samo ispitivanje artikulacije, veći kompletnu bateriju testova. Tim testovima vrši se ispitivanje grafomotorike, govorne analize i sinteze, ispitivanje govorno-jezičkih sposobnosti, ispitivanje semantičkih sposobnosti deteta i drugi testovi koji su pokazatelji detetovih govorno-jezičkih sposobnosti, a koje direktno utiču na lakše ovladavanje tehnikama čitanja i pisanja.
Ako se ustanovi problem, veoma je važno obratiti se stručnjaku-logopedu i što pre započeti sa stučnom i adekvatnom stimulacijom, koja mora da bude intenzivna i kontinuirana sve do rešavanja problema.
Kada se problemi ustanove prilikom sistematskih pregleda ili kasnije, vreme više nije saveznik deteta i roditelja, a neophodno je “upaliti alarme”. Tada se samo hitnom i pravovremenom intervencijom mogu sprečiti stresne situacije, prevazići problemi, razviti pozitivan stav prema školi, učenju i usvanjanju akademskih veština (čitanja, pisanja, računanja).
To je jedini put da dete sa lakoćom prihvati školske obaveze i ne stvori animozitet prema učenju i školi.
Pripremite dete za školu u našem kabinetu
Jasmina Malović, master dipl. defektolog-logoped, koordinator je stručno-logopedskog programa priprema mališana za polazak u školu, kroz private individualne tretmane koji obuhvataju:
- Ispravljanje nepravilne artikulacije glasova (uz korišćenje logopedskih instrumenata: logofona i logopedskih sondi)
- Vežbe pažnje i koncentracije;
- Vežbe vizuelne i slušno-govorne memorije;
- Vežbe auditivne (slušne) percepcije;
- Pripreme za usvajanje tehnika čitanja i pisanja;
- Vežbe grafomotorike.
Da li je vaš mališan spreman za polazak u školu?
Po prvi put u Kragujevcu, program kompletne procene detetove zrelosti i nivoa spremnosti za polazak u školu možete obaviti u Logopedskom kabinetu Logopraxis. Pored pregleda iskusnog logopeda, u procenu detetove zrelosti uključuje se jedan od najboljih srpskih dečjih psihologa u oblasti psihološke dijagnostike Nataša Medić, inače član Nacionalnog saveta za ranu intervenciju UNICEF-a, koja u Kragujevac dolazi iz prestižne ustanove, Zavoda za psihofiziološke poremećaje i govornu patologiju Prof dr. Cvetko Brajović, Beograd.
Procena detetove zrelosti, koju obavljaju logoped i dečji psiholog, traje 2-3 sata, a kroz ove procene roditelj može da uoči da li je dete i koliko spremno za polazak u školu, pri čemu u razgovoru sa našim stručnjacima dobija podatke o:
- Emocionalnoj zrelosti deteta (spremnost deteta da bude odvojeno od porodice i predstojeće obaveze)
- Socijalnoj zrelosti deteta (spremnost da se ponaša na određeni način koji se očekuje i podrazumeva u školi, ali i da može da uspostavi kontakt sa vršnjacima)
- Kognitivnoj zrelosti deteta (procenjuje se na koji način dete opaža okolinu, način na koji govori, koja su mu interesovanja, kao i da li ima sposobnost logičkog mišljenja)
- Test detetove sposobnosti za učenje i usvajanje školskog gradiva (dodatno – po želji roditelja)
Pripremni HAPPY START PAKETI
OSNOVNI HAPPY START PAKET- 4.000,00 dinara (Osnovni paket: psihološko testiranje + logopedsko testiranje + potvrde);
NAPREDNI HAPPY START PAKET – 6.000,00 dinara (Osnovni Happy start paket + test inteligencije);
HAPPY START PRIPREMNE RADIONICE – 3.000,00 dinara/mesečno, 5.600 dinara/dva meseca (Dvomesečni program od 8 pripremnih radionica, 4 radionice mesečno, grupe od 4 do 7 dece);
HAPPY START INDIVIDUALNI PRIPREMNI PROGRAM – 12.000 dinara (Osnovni Happy start paket + 10 termina logopedskih individualnih priprema).