U rubrici Vodič za roditelje / Praktični saveti, trudimo se roditeljima dece do 18 meseci damo ideje i savete na osnovu kojih od samog rođenja mogu stimulisati razvoj dece uz pomoć prilagođenih vežbi, sasvim samostalno, u kućnim uslovima. U toj rubrici možete videti ideje, koje proističu iz samo malog broja brojnih metoda i tehnika koje primenjujemo u radu ili pak usmerenja koje od naših umešnih terapeuta možete dobiti tokom tretmana ili savetovanja.
Preporučeni uzrast za navedene aktivnosti:
- Beba je sposobna da gleda slike tokom čitavog jednog minuta (7-9 meseci)
- Beba pokazuje da uživa da razgleda slike u knjigama (10-15 meseci)
Polje razvoja:
- Kognitivni razvoj
Tokom najranijeg uzrasta, jedan od najkorisnijih i najdelotvornijih načina stimulacije ranog razvoja je putem knjiga, slika i crteža, uz pomoć kojih mališani počinju da shvataju da slike predstavljaju stvarne predmete i kroz njih, uz pomoć roditelja ili terapeuta, polako uče o pojmovima u svetu oko sebe. Zato ćete primetiti da i tokom tretmana logoped koji poznaje metodiku rada, između ostalog, u trenutku kada je dete spremno za to formirati radnu svesku, kroz koju će se stimulisati govorno-jezički razvoj deteta.
Isprva im se čini da je slikovnica samo pljosnata igračka, a budite uporni, jer će zatim početi da svhataju da je ona zapravo ono što jeste – jednodimenzionalna slika koja je prikaz nečeg stvarnog.
Višestruka je korist od ovakve stimulacije. Na ovaj kreativan način možete samostalno već u najranijem uzrastu da kroz igru i zabavu stimulišete razvoj govora, mašte, podstičete razvoj inteligencije, ali i da poboljšate pažnju, koncentraciju i verbalnu memoriju. Možda i najbitnije je što ćete na ovaj način, umesto nezdravog izlaganja različitim ekranima, usaditi detetu ljubav prema knjigama.
Dakle, evo nekih saveta, smernica i uputstava za stimulaciju kroz crteže, slike i knjige:
- Polako počnite da se “naoružavate” različitim knjigama koje su prilagođene uzrastu vašeg deteta (potražite sami, ogroman je izbor u knjižarama), a možete i sami da pravite svoje radne sveske, secite i lepite detalje, crtajte, bojite, jer to ne mora da bude remek delo slikarstva. Ne morate odmah kupiti 10 knjiga, počnite sa dve do tri (preporuka je sa taktilnim elementima, sa vrlo malim brojem pojmova i detalja, knjige otkrivalica itd) pa polako dopunjujte kolekciju, jer ćete kasnije mnogo bolje znati i osetiti kakav sadržaj vašem detetu prija.
- Iako dete neće biti sposobno da razume sve reči i slike, ili neće shvatiti nijednu, budite sigurni da nikada nije dovoljno rano da se dete po prvi put počne da koristi knjige, da započne da se upoznaje sa učenjem i zadovoljstvom druženja sa knjigama.
- Potrudite se, jer će dete uživati dok posmatra i sluša kako izgovarate nazive stvari na slikama ili crtežima u njegovoj nadražoj radnoj svesci ili slikovnici, naročito jer ćete to nastaviti da radite u narednim mesecima.
- Pokažite detetu slike poznatih predmeta na kutijama ili omotima stvari koje vidimo tokom svakodnevnih aktivnosti: npr žitarica, igračaka, keksa, pelena. Zatim, kada otvorite kutiju ili omot tog predmeta, pokažite mu da predmet koji ste izvadili odgovara slici. Na taj način polako će shvatati korelaciju između slike ili crteža i stvarnih predmeta ili pojava.
- Sasvim sigurno će koristiti ako napravite slikovnice sa slikama stvari koje dete prepoznaje ili za koje je već vezano, kao na primer: crteži ili slike hrane koju jede, bočice ili čaše koju koristi, kućnih ljubimaca, igračaka sa kojima već voli da se igra…
- Nekada će se desiti da vam se čini da dete posle više pokušaja ne zanimaju slike i crteži, stoga možete da napravite slikovnicu koja sadrži stvarne predmete. Na primer, zalepite cuclu (dudu), plastičnu čašu ili čupavog medu (ili drugu igračku) na podlogu izrezanu od kartona. Pustite dete da dodiruje predmete, a vi izgovarajte njihove nazive, a možete i da izmišljate kratke priče za svakog od nih. Potrudite se i opustite, iznenadićete se koliko je mašte i deteta ostalo u vama dok budete izmišljali te priče.
- Od deteta ne možete da očekujete da će biti pažljivo i obazrivo prema knjigama i materijalima, naročito u početku, ali bi trebalo da kontinuirano pokazujete kako treba brinuti o tome. Tokom vremena, u narednim mesecima, dete će polako početi da uči. Bitno je da odaberete knjige i materijale koji su neškodljivi za decu, jer u ovoj fazi će dete i dalje osećati potrebu da ih stavlja u usta i uništava na različite načine. Očekujte to.
- Albumi za slike mogu takođe pomoći, jer možete da ih iskoristite da napravite detetovu knjigu sa najdražim fotografijama. Upotrebite jasne fotografije iz časopisa i kataloga, kao i fotografije ili crteže njegovih najdražih igračaka, kućnih ljubimaca, hrane, članova porodice i slično…
- Jako je bitno da se i vi zabavljate dok izmišljate “pričice” dok detetu pokazujete slike ili crteže, da svojom pozitivnom energijom i osmehom ubedite dete da vam je lepo dok to radite, jer će mu to pomoći da zavoli aktivnost učenja putem knjiga. Na primer, koristite onomatopeju, imitirajte zvuke životinja dok ih pokazujete na crtežima ili slikama. Kažite “njam,njam”, kada pokazujete slike hrane, “klo-klo” kada pijete, “šššššš” kada imitirate zvuk vode itd.
- Kroz izraze detetovog lica možete da učite koji mu se sadržaji najviše sviđaju, za koje pokazuje najveće interesovanje, ali i kada je dete spremno da okrenete sledeću stranicu sadražaja. U zavisnosti od raspoloženja, nekada će mu se svideti kratka priča, a nekada će uživati u dužoj, nekada će mu prijati knjiga sa taktilnim sadržajima, nekada sa jakim kontrastima. Kada kažemo “kratke priče”, to u ovom uzrastu znači da će detetu biti dovoljno 2-3 minuta za jednu priču.
- Nekada nećete moći lako da usmerite dete na željene aktivnosti posmatranja crteža i slika u knigama. Onoće želeti da radi neke mehaničke stvari sa knjigom, želeće da je okreće, lupa po njoj, maše njome, baca je ili samo da okreće stranice. Nemojte očekivati da svaki put bude raspoloženo da radi baš ono što ste namerili. Budite strpljivi i pustite ga da to radi, a zatim kasnije pokušajte da ga usmerite na posmatranje slika i pričanje priča.
Savet:
Ukoliko na uzrastu od 18 meseci ne uspevate da realizujete prethodno navedene aktivnosti sa vašim detetom, obratite nam se za pomoć. Rana i pravovremena stimulacija daje najbolje razvojne prognoze.