U rubrici Vodič za roditelje / Praktični saveti, trudimo se roditeljima dece različitih uzrasta damo ideje i savete na osnovu kojih možete stimulisati razvoj dece različitih uzrasta, sasvim samostalno u kućnim uslovima. U toj rubrici možete videti ideje, koje proističu iz samo malog broja brojnih metoda i tehnika koje primenjujemo u radu ili pak usmerenja koje od naših umešnih terapeuta možete dobiti tokom tretmana ili savetovanja.
Preporučeni uzrast za navedene aktivnosti:
- Beba počinje da ostvaruje prvi hvat i da drži igračku iz okruženja (2-4 meseca)
- Beba počinje da se igra sa zvečkama (2,5-4 meseca)
Polje razvoja:
- Kognitivni razvoj
Iako to često roditelje nervira i brine, jedna od jako bitnih aktivnosti koja je sasvim prirodna, očekivana i ostvaruje pozitivan uticaj na razvoj bebe, je stavljanje u usta svega što dohvati. Zapravo, posmatranje, hvatanje, držanje i stavljanje u usta predstavljaju vrlo značajnu fazu u najranijem uzrastu razvoja deteta.
Dakle, roditelji ne treba da brane ove aktivnosti, naprotiv ali opreza nije naodmet, pa bi svakako trebalo probrati kakve predmete ostavljate bez nadzora u bebinom okruženju. Kako bi se predupredio neki neželjen scenario, bitno je da se bebi pružaju različite vrste zvečki, igračke koje puštaju zvuke (pištanje, sviranje itd), ali i glodalice od neškodljivih materijala. Takođe, obratite pažnju da te igračke nemaju male delove koje mogu da dospeju do disajnih puteva i blokiraju ih, da nema komada koji bi mogli da otpadnu sa igračke, odnosno da igračke ili delovi igračaka ne smeju da budu manji od 5-6 cm.
Vezano za prethodno, evo nekih saveta, smernica i uputstava kroz koje možete ovu za bebe značajnu aktivnost učiniti bezbednom i pomoći joj da ih iskoristi za pravilan razvoj, ali i da shvatite njihov značaj:
- Hvatanje i držanje je jako bitno, jer se kroz razvoj motorike šake zapravo stimuliše kognitivni razvoj. Zato pomozite bebi da hvata, drži i igra se sa igračkama, kako u levoj, tako i u desnoj ruci. Obzirom da u ovoj fazi razvoja je malo verovatno da će samostalno moći da drži stvari u obe ruke, od vaše stimulacije će zavisiti sposobnost da drži podjednako uspešno predmete sa obe ruke. Jako je pogrešno je forsirati jednu ruku, jer možda ne želite da vam dete bude levoruko.
- Detetu će biti potrebna pomoć oko hvatanja igračke za igru i tu vi stupate na scenu. Stavite mu igračku u ruku i pomozite da je drži. Naravno, usled nezrelog hvata, dešavaće se da beba ispusti igračku, ali ako se to desi, ponovite tu aktivnost i pomozite joj da je ponovo uzme. Kada beba uhvati neku igračku, ukoliko to sama ne uradi, usmerite joj ruku ispred nje, na grudi, kako bi mogla da vidi šta drži.
- Posmatrajte koje od ponuđenih igračaka detetu najviše prijaju, koji su to oblici, zvuci i boje koje najviše voli. Bitno je da bebi nudite što je moguće veći izbor različitih manjih igračaka i zvečki, prilagođenih uzrastu. Posebno bitnu ulogu imaju različite teksture, zatim kontrasti: jarke boje-nežne boje, tihi zvuci-snažni zvuci.
- Kao što smo već pomenuli, u najranijem uzrastu dete o okruženju, pa i o igračkama i predmetima uči stavljajući ih u usta, hvatajući ih, držeći i posmatarajući ih. Vaša uloga je da pomognete detetu da shvati ulogu igračke, da joj pokažete da zvečku možete da protresete, da čupavog zeku može da pomazi itd. Uradite to više puta, a onda dajte bebi vremena da sama ispituje igračku, svojim tempom i na svoj način. Informacije do kojih beba dolazi putem čula dodira pozitivno stimulišu kognitivni razvoj deteta, utičući na koru velikog mozga.
- Zato, kada proverite sigurnost igračaka, kada ste sigurni da su higijenski ispravne, dozvolite bebi da se igra i da stavlja u usta igračke koje lako može da uzme u ruku. To činite u najrazličitijim položajima, naprimer dok leži na leđima u krevetu ili na podu, dok je u hranilici za bebe ili dok se igrate sa njom u krilu ili naručju.
- Nemojte očekivati da će se beba dugo igrati u ovoj fazi razvoja. To će biti kratki, ali vrlo značajni periodi. U periodu kada bebi izbijaju zubi, ona će učestalije stavljati predmete u usta.
- Iako možda mislite da je to još rano, razgovor sa bebom i u tom period je vrlo bitan i ima bitan uticaj na razvoj njnog mozga. Zato, dok se igra sa zvečkom ili nekom drugom igračkom, pričajte joj šta radi: “opaaa, ispade zvečka”, “njam njam, stavila beba zvečku u usta”, “mazi beba čupavog zeku” itd.
Savet:
Ukoliko imate problema, dilema ili pitanja vezano za rani razvoj deteta, možete zakazati savetovanje tokom kojeg biste dobili vrlo precizne i konkretne upute za rad u kućnim uslovima, kao i praćenje razvoja uz konsultacije sa našim stručnim timom.