Mucanje u učionici ume da bude veliki izazov za nastavnike. Kako se bliži početak školske godine, odlučili smo se da ovaj tekst posvetimo upravo njima. Zapravo onima u svojim odeljenjima, učionicama ili amfiteatru imaju učenike ili studente, koji imaju problem sa mucanjem.
Mucanje se menja iz trenutka u trenutak i veoma je različito kod svake osobe, zbog čega je i tako teško izaći na kraj sa ovim problemom. Neretko se događa da mucanje nekog deteta ne predstavlja problem učiteljima, pa ni ostaloj deci u okruženju.
Međutim, isto tako vrlo je moguće da ostala deca reaguju na mucanje. Ili da učitelji ne znaju koji je najbolji način da se prevaziđe problem.
Namerno odgovore pogrešno
U praksi nam se dešavalo da dete tokom terapije prizna da je u pojedinim situacijama davalo namerno pogrešne odgovore. Ovo uopšte nije redak slučaj.
Zbog blokade prouzrokovane mucanjem, dete nije bilo u mogućnosti da izgovori tačan odgovor, a nije želelo da ostane nemo. Onda izgovori šta može da kaže. I to je ono što učitelji, nastavnici i profesori neretko mogu i da primete.
Brojne su dileme nastavnika
Oni odgovorni, profesionalni i predani u svom poslu, kada se u učionici sretnu sa osobama koje mucaju, neretko sebi postavljaju gotovo ista pitanja:
- Mogu li mu ja pomoći?
- Da li će detetu pomoći ako bude čitalo naglas?
- Da li da sa detetom/učenikom popričam o mucanju?
- Da li treba o tome pričati sa celim odeljenjem?
- Treba li da potpuno ignorišem mucanje?
- Da li da gledam direktno u učenika dok muca ili je bolje da skrenem pogled?
Ova, ali i mnoga druga su logična i legitimna pitanja, koja sebi postavljaju nastavnici koji žele dobro svojim učenicima. Međutim, odgovori zavise od same vrste mucanja i personalnih karakteristika osobe koja muca.
Najbolje bi bilo da počnete sa pitanjem da li vaš učenik ide kod logopeda. Ako ide, kontaktirajte terapeuta oko toga šta bi trebalo a šta ne bi trebalo da radite. Naši timovi obučenih logopeda u Beogradu i Kragujevcu uvek izlaze u susret za potrebe ovakvih konsultacija.
Uključite decu u aktivnosti
Većina dece mrzi da bude izdvojeno, označeno kao različito od druge dece. Zato obezbedite da učenik koji muca nema specijalne privilegije, ali ni da bude isključen iz nekih aktivnosti koje se dešavaju na času.
Ako je forma mucanja izuzetno teška, preporučljivo je da dete postavite pored sebe i pokušate otvoreno da mu pomognete da prevaziđe govornu situaciju.
U takvoj situaciji, neka deca će ceniti to i početi da se opuštaju. Međutim, može se desiti i da neka deca odbijaju da razgovaraju o problemu i jako je značajno da se to poštuje i ne forsira.
Mucanje je teško predavaču, ali učeniku je teže
Mucanje u učionici može da bude izazovno za predavače koji treba da organizuju rad. Međutim, uvek treba da imaju na umu, taj problem je neuporedivo teži i neugodniji detetu nego predavaču.
Upravo zato je potrebna sva moguća emocijalna podrška koju možete da im date. Ako je u pitanju dete, pomoći ćete mu tako što ćete ga prihvatiti takvo kakvo jeste. Pružite mu toplinu, da oseti razumevanje i podršku u vašem obraćanju prema njemu.
Ne morate to da pokazujete prenaglašeno i previše otvoreno, jer dete će sigurno osetiti i osećati se mnogo bezbednije. Na taj način ćete mu sigurno pomoći.
Saveti koji dokazano pomažu
Za kraj, predočićemo vam i nekoliko konkretnih saveta za postupanje sa osobama koje mucaju:
- Ne govorite učeniku/studentu „uspori“ i „samo se opusti“.
- Ne završavajte reč umesto učenika/studenta ili govorite umesto njega.
- Pomozite svim članovima odeljenja da nauče da pažljivo slušaju osobu koja muca dok govori. Svi učenici/studenti, a naročito oni koji mucaju, osećaju se mnogo lakše kada imaju pažnju aditorijuma koji ih sluša.
- Tražite isti kvalitet i kvantitet rada od učenika/studenta koji muca kao i od onih koji ne mucaju – ne izdvajajte ih.
- U razgovoru sa osobama koje mucaju, nemojte da govorite brzo, a s vremena na vreme pravite kraće pauze u govoru.
- Ubedite učenika/studenta koji vam se obraća da vas zanima sadržaj njegove poruke, a ne kako će to da kaže. Ohrabrite ga tako što vam neće biti značajan kvalitet njegovog govora.
- Razgovarajte „jedan na jedan“ sa učenikom/studentom koji muca o potrebnim uslovima u učionici. Poštujte njegove potrebe, ali bez preterivanja.
- Nemojte da pravite od mucanja nešto od čega bi se trebalo stideti. Razgovarajte o mucanju uobičajeno, kao o bilo kojoj drugoj stvari ili temi.
- Ukoliko osoba koja muca ne tretira svoj problem kod logopeda, ukoliko je izgubio nadu i volju za rešavanje svog problema, učitelj/nastavnik i porodica mogu imati veliku ulogu u ohrabrivanju i usmeravanju te osobe na tretmane koji uz metodu “Svesne sinteze razvoja” imaju veliki uspeh i značajno poboljšavaju kvalitet života tih osoba.
Uloga nastavnika može biti ključna
Na našem sajtu smo već pisali o sudbini poznatog glumca Džejmsa Erl Džonsa. Njegov problem sa mucanjem je bio izuzetno težak, znao je da ostane gotovo potpuno nem velikim delom svog detinjstva.
U nemogućnosti da se obrati logopedu, upravo je nastavnik engleskog bio taj koji je preuzeo tu ulogu. Našao je način da mu pomogne da prevaziđe tešku formu mucanja i postane jedan od najmoćnijih holivudskih glasova, koji je kasnije dao glas i Darth Vaderu u “Ratovima zvezda”