Kažu vam da je sve u redu, da je dete još malo, ali vi vidite da nešto ipak nije kako treba. Čuli ste da je možda u pitanju nekakva senzorna integracija.
Možda ste primetili da je razdražljivo, impulsivno ili da se smiruje. Možda nespretno trči, pada i ima smetnje u koordinaciji ili je ponekad preosetljivo na svetlo, zvuke i pokrete. Zaostaje u govoru ili loše spava noću.
Ako vam je dete u uzrastu od dve do šest godina, sve to su znaci koji ukazuju na problem sa senzornom integracijom. I jasan je znak da treba da potražite pouzdanog terapeuta senzorne integracije.
Kakav sad terapeut? Malo je dete, nije strašno!
“Samo je malo nespretan. Sam će da sazri.”
Sve su to rečenice koje čujemo od roditelja, kojima se oni sami teše ili to čini neko iz njihovog okruženja. Nažalost, tako se i zavaravaju, usled čega protekne dragoceno vreme. A problem je mogao da bude rešen.
Ti na prvi pogled maleni problemi sa senzornom integracijom često postaju očigledniji kada dete krene u školu. U tom periodu, očekuje se da deca budu sposobna da prate uputstva. To podrazumeva da mogu da se skoncentrišu na zadatke, adekvatno reaguju sa vršnjacima i učestvuju u grupnim aktivnostima.
Tek tada postajete svesni da oni “mali problemčići” više nisu tako mali.
Problem senzorne integracije treba prepoznati i tretirati najranijem periodu života. U suprotnom, to može imati dugotrajne posledice na razvoj deteta i kvalitet života. Kako dete raste, izazovi vezani za senzornu integraciju postaju izraženiji i mogu uticati na različite aspekte njegovog života.
Koje su posledice zapostavljanja problema senzorne integracije?
Već sa polaskom u školu, problemi sa senzornom integracijom daju prvi danak koji postaje uočljiv.
Deca sa nerešenim problemima senzorne integracije mogu imati poteškoća u ispunjavanju standardnih očekivanja kod mališana u redovnom sistemu školstva, što može dovesti do sledećih problema:
- Akademske poteškoće: Deca mogu imati problema sa učenjem, čitanjem, pisanjem i matematikom zbog poteškoća sa fokusom, koordinacijom i obradom senzorne informacije.
- Socijalne teškoće: Poteškoće u interakciji sa vršnjacima mogu dovesti do izolacije, problema sa socijalizacijom i razvoja samopouzdanja.
- Emocionalni problemi: Neuspeh u prilagođavanju i savladavanju svakodnevnih zadataka može izazvati frustraciju, anksioznost i depresiju kod deteta.
- Fizički problemi: Problemi sa motorikom i koordinacijom mogu ograničiti detetovu sposobnost da učestvuje u fizičkim aktivnostima, što može uticati na njegovo fizičko zdravlje i kondiciju.
Ako se problemi senzorne integracije ne reše na vreme, mogu trajati do odraslog doba, utičući na kvalitet života i sposobnost funkcionisanja u svakodnevnim situacijama.
Sa druge strane, odrasli sa nerešenim problemima senzorne integracije mogu imati poteškoće u radnom okruženju, socijalnim interakcijama i svakodnevnim aktivnostima. Sve to može značajno ograničiti njihov potencijal i zadovoljstvo životom.
Kada i kako prepoznati simptome na vreme?
Problemi sa senzornom integracijom kod dece mogu se manifestovati veoma rano, često pre nego što dete napuni dve godine. Prepoznavanje ovih simptoma u ranoj fazi može biti ključno za pravovremeno pružanje potrebne podrške. Evo nekih simptoma na koje roditelji treba da obrate pažnju:
Fizički simptomi senzorne integracije
- Poteškoće sa sisanjem, žvakanjem i gutanjem: Bebe mogu imati problema sa hranjenjem, često odbijajući dojku ili flašicu, ili imajući poteškoća sa žvakanjem i gutanjem čvrste hrane kada dođe vreme za prelazak na nju.
- Preosetljivost na dodir: Neke bebe mogu biti preosetljive na dodir, često reagujući plačem ili nemirom kada ih neko drži, mazi ili presvlači.
- Problemi sa motorikom: Odloženi razvoj motoričkih veština, poput puzanja, sedenja ili hodanja, može biti znak problema sa senzornom integracijom.
- Neobična reakcija na zvuke: Bebe mogu pokazivati preteranu reakciju na glasne zvuke ili, sa druge strane, može da izgleda kao da ih jaki zvuci iz okoline ne uznemiravaju.
Emocionalni i socijalni simptomi senzorne integracije
- Nesposobnost samoumirivanja: Bebe koje imaju problema sa senzornom integracijom često imaju poteškoća da se same umire. Mogu biti previše razdražljive ili se teško umiriti nakon plakanja.
- Odbijanje zagrljaja ili nošenja: Neke bebe mogu izbegavati fizički kontakt, odbijajući da budu nošene ili držane, što može biti stresno za roditelje koji žele da uteše svoje dete.
- Preterano plačljivost: Bebe sa problemima senzorne integracije mogu biti izrazito plačljive i iritirane bez očiglednog razloga.
Kognitivni simptomi senzorne integracije
- Teškoće u fokusiranju: Iako je fokus kod beba prirodno kratak, deca sa problemima senzorne integracije mogu imati posebno izražene teškoće da se fokusiraju na igračke ili aktivnosti koje odgovaraju njihovom uzrastu.
- Izbegavanje određenih aktivnosti: Bebe mogu izbegavati aktivnosti koje uključuju određena čula, poput igre sa igračkama različitih tekstura ili slušanja određenih zvukova.
Senzorna integracija u Beogradu i Kragujevcu
U našim centrima u Beogradu i Kragujevcu, specijalno obučeni terapeuti rade individualno prilagođene programe senzorne integracije koji se baziraju na najnovijim istraživanjima i metodama. Oba naša centra opremljena su sobama za senzornu integraciju po najvišim svetskim standardima.
Da vbi se sprovodila senzorna integracija na kvalitetan način, ove sobe su specifično dizajnirane za sprovođenje individualizovanih terapijskih planova. I naravno, vode ih obučeni terapeuti, specijalisti za senzornu integraciju.
Karakteristike:
-
- Prilagodljiva oprema: Terapijske sobe su opremljene raznovrsnim spravama i alatima. Uz pomoć njih terapeut prilagođava terapiju potrebama svakog deteta. Ova oprema može uključivati ljuljaške, bazene sa lopticama, taktilne staze, vibracione uređaje, svetlosne panele i druge interaktivne uređaje.
- Strukturisane aktivnosti: Aktivnosti u ovim sobama su planirane i vođene od strane terapeuta. Cilj je poboljšanje detetovih senzorno-motornih veština, ravnoteže, koordinacije, kao i obrade i integracije čulnih informacija.
- Evaluacija i praćenje: Tokom sesija, terapeut prati detetov napredak i prilagođava aktivnosti na osnovu potreba i reakcija deteta, sa ciljem postizanja specifičnih terapijskih ciljeva.
Naš cilj je da pomognemo svakom detetu kome je senzorna integracija izazov, da bolje razume i reaguje na svet oko sebe. Ne biste verovali koliko se time dugoročno poboljšava kvalitet života cele porodice.
Naši terapeuti sprovode senzorno-integracijsku terapiju baziranu na metodi dr Ayres® /SIAT®, koja je standard u najrazvijenijim zemljama sveta. Ova metoda bazirana je na neurobiološkim i neurofiziološkim instraživanjima i uz značajno znanje o neurološkoj pozadini poremećaja senzorne integracije.
Takođe, senzorna soba u Logopedskim centrima Logopraxisa u Kragujevcu i Beogradu su među nekoliko najbolje opremljenih u ovom delu Evrope. Opremljene sa velikim brojem rekvizita i opremom najboljih svetskih proizvođača, daju neophodne uslove da bi se temeljno sprovodila terapija senzorne integracije.
Dijagnostiku i tretman senzorne integracije po metodi dr Ayres® u pedagogiji/SIAT® možete zakazati u našem kabinetu na telefone u sekciji kontakt.